FAQ

De minimumleeftijd voor onze reizen Globers / Young Free Spirit / Free Spirit / JT Next is strikt en kent maar 1 uitzondering: indien u met een groep van minstens 3 personen reist en 1 reiziger wordt hetzelfde jaar nog de vereiste minimumleeftijd, dan mag hij/zij aansluiten bij deze groep.

Onze maximumleeftijd daarentegen is enkel een richtleeftijd. Hiervan mag afgeweken worden.
 

Jeugdreizen (Globers en Young Free Spirit)
Op elke bestemming is er een eigen Jongerentravel monitorenteam aanwezig, opgeleid en ernstig geselecteerd door het opleidingscentrum Sports4Fun vzw. Elk team staat onder leiding van één of meerdere ervaren hoofdmonitoren, met reeds jarenlange ervaring in het begeleiden van onze reizen.

Jongerenreizen: (Free Spirit+16/+18 en JT Next +18)
Op elke bestemming is er reisleiding aanwezig voor de algemene en praktische organisatie.  Bovendien kan je vrijblijvend deelnemen aan het avondprogramma (NIET verplicht).

U bent alleen of met 2 en wenst geen eigen studio/appartement/kamer. In dit geval deelt u uw accommodatie met andere reizigers in dezelfde leeftijdscategorie. U kan uw type verblijf niet kiezen.
Ter plaatse kan u, in samenspraak met de overige beddenboekers, beslissen wie met wie een studio/appartement/kamer zal delen. Gaat u met 2 personen als beddenboeker mee, moet u nog steeds 1 boekingsformulier invullen!

Uiterlijk 21 dagen voor vertrek zal u worden meegedeeld of er voldoende beddenboekers zijn om een kamer-/appartementsindeling te maken. Indien niet, kan de reis doorgaan mits betaling van een single supplement. Op uw vraag kunnen wij ook alternatieve reisperiodes/-bestemmingen nakijken.Er bestaat altijd een kans dat beddenboekers op de kamer van onze monitoren terechtkomen.

Annulering door de reiziger is steeds mogelijk. De annulering van een gereserveerde reis dient steeds schriftelijk en enkel per aangetekend schrijven aan Jongerentravel te gebeuren. De dag van ontvangst van het aangetekend schrijven geldt als annulatiedatum.

In uw brief vermeldt u volgende gegevens: reiscontractnummer, bestemming, vertrekdatum, te annuleren perso(o)n(en), reden van annulering, naam en handtekening van de titularis van het dossier (in de regel de geadresseerde van het reiscontract).

Aangezien bij boeking het transport onmiddellijk wordt vastgelegd en de hotelier nog dezelfde dag op de hoogtewordt gebracht – wat een formeel engagement van de reisorganisator betekent – zijn annuleringskosten
verschuldigd vanaf de reservatie, zelfs indien u de bevestiging nog niet heeft ontvangen.

Zie ook onze bijzondere voorwaarden voor meer info omtrent annulatie

Bekijk de prijzen door te klikken op een accommodatie. Zie je geen prijs staan en staat er VOLZET, dan is deze optie uiteraard niet meer mogelijk. Verschijnt er wel nog een prijs, dan kan je gewoon boeken!  

Let wel, er is altijd een kleine kans dat we jou, na je boeking, toch nog een alternatief moeten aanbieden. Heel af en toe kruist een boeking met de update van de website waardoor er iets geboekt wordt dat eigenlijk al niet meer vrij is. Dit gebeurt zeer weinig. Mocht het jou overkomen, dan nemen we onmiddellijk contact met je op om een volwaardig alternatief te vinden (andere periode, andere accommodatie, ...).

De minimumleeftijd om mee te reizen met JT Next is 18 jaar. Deze minimumleeftijd is strikt en kent maar 1 uitzondering: wanneer je met een groep van minstens 3 personen reist en 2 personen zijn op het moment van afreizen minstens 18 jaar, dan mag een derde persoon van 17 jaar meereizen op voorwaarde dat hij/zij hetzelfde jaar nog 18 wordt.

Ja, je kan op al onze reizen ook met eigen vervoer reizen. Je ontvangt dan een korting als je het vervoer annuleert (zie opties).  Wil je echter met eigen vervoer reizen omdat je op onze website ziet dat bv. een bepaalde vlucht volzet is, neem dan toch eerst nog even contact met ons op, misschien lukt het ons nog je alsnog op die vlucht te krijgen!

Maaltijden en dranken tijdens de autocarreis zijn niet inbegrepen. Je zorgt zelf voor een lunchpakket. De autocars stoppen ook regelmatig als je onderweg iets wil kopen (hiervan kan afgeweken worden wegens omstandigheden, bv. overvolle parkings). Op de autocars wordt er frisdrank, water, bier en vaak kleine snacks verkocht aan democratische prijzen. Het meenemen van eigen alcoholische dranken op de autocar is niet toegelaten.

Je kan ons telefonisch contacteren, elke werkdag tussen 10u00 en 18u00 en op zaterdag tussen 10u00 en 13u00 op het nummer 015/690 500. Je kan ons ook steeds een e-mail sturen op info@jongerentravel.be.

Je vindt ons ook terug op Facebook.

Algemeen

Onze kantoren

Kantoor Mechelen Kantoor Antwerpen
Liersesteenweg 441 Jan Van Rijswijcklaan 258
B-2800 Mechelen B-2020 Antwerpen

ma-vrij: 10.00u - 18.00u ma-vrij: 10.00u - 18.00u
zat: 10.00u -13.00u

Per telefoon

Kantoor Mechelen: 015 690 500
Kantoor Antwerpen: 03 291 17 15

Per fax

Fax: 015/636.135

Per e-mail

info@jongerentravel.be

Sinds een aantal jaren maken wij geen brochures meer. Je kan het volledige aanbod wel steeds terugvinden op onze website!

Natuurlijk! Je bent meer dan welkom op volgende momenten:
 
  • Maandag tot vrijdag: van 10u00 tot 18u00 
  • Zaterdag: van 10u00 tot 13u00 (enkel kantoor Antwerpen geopend!) 

Het Reishuis

Kantoor Mechelen 
Liersesteenweg 441 
2800 Mechelen 
Tel.: 015 690 500 

Kantoor Antwerpen 
Jan Van Rijswijcklaan 258 
2020 Antwerpen 
Tel.: 03 291 17 15 

Je kan ons ook steeds telefonisch of via e-mail (info@jongerentravel.be) contacteren.

KBC: 733-0048515-45
IBAN: BE44 7330 0485 1545
BIC: KREDBEBB

We kunnen het je niet vaak genoeg op het hart drukken: als je een overschrijving aan ons doet, vermeld dan ALTIJD de gestructureerde mededeling die je ook op je reiscontract vindt. Alleen zo wordt je betaling automatisch aan je reiscontract gelinkt en vermijd je dat je aanmaningen krijgt.

Een reis boeken & betalen

Het lidgeld van 15 euro wordt aangerekend om de werking van Sports4Fun vzw te ondersteunen. Dit is het opleidingscentrum van onze monitoren, die allemaal vrijwilligers zijn! Het lidgeld wordt jaarlijks aangerekend, per gezin. Een jaar loopt van 1 september tot 31 augustus.  

Al onze vakanties worden begeleid door ons eigen Jongerentravel-monitorenteam. Deze monitoren worden opgeleid en ernstig geselecteerd door het monitoren- en opleidingscentrum sports4Fun vzw. De selectie gebeurt op basis van ervaring in het jeugdwerk en/of reiswerking of het bezit van een diploma of attest onderwijs, jeugdwerking, sport, …  

Al onze monitoren zijn vrijwilligers, die zich volledig kosteloos in hun vrije tijd willen engageren voor jongeren.
  • Via fax, post of e-mail, gebruikmakend van het boekingsformulier (kan je downloaden in de eerste stap van de online boekingsmodule).
  • Met de online boekingsmodule op onze website. Je ontvangt een bevestiging met prijsopgave per e-mail en krijgt dan nog 24 uur bedenktijd (Opgelet, niet van toepassing op lastminutes - reizen die binnen 14 dagen aanvangen/!
  • Telefonisch. Onze medewerkers helpen je graag verder!

    Elke boeking is definitief bij ontvangst op ons kantoor (uitgezonderd online boeking meer dan 2 weken voor afreis: 24 uur bedenktijd). Je krijgt zo snel mogelijk (meestal binnen 7 dagen) je reiscontract toegestuurd/doorgemaild. Elke boeking moet eerst intern worden nagekeken. Daarna ontvang je van ons een reiscontract waarmee wij je boeking bevestigen.


  • Kies je bestemming en accommodatie aan de hand van de reiszoeker links op je scherm.
  • Klik op de foto van het kamp/de accommodatie van jouw keuze in het midden van je scherm.
  • Klik op de button 'BOEK NU'.
  • Doorloop de verschillende stappen van de online boekingsmodule

Na de boeking ontvang je meteen een boekingsbevestiging. 

Geraak je er niet echt wijs uit, mag je ons altijd opbellen. We proberen je dan zo goed mogelijk verder te helpen.

Boekingen tot en met 2 personen worden telefonisch aanvaard. Zorg dat je zeker alle nodige gegevens van jezelf en je eventuele medereiziger bij de hand hebt.

Kleine wijzigingen (een extra bijboeken, een fout in je naam of adres, je maaltijdformule veranderen, ...) mag je telefonisch doorgeven. Grote wijzigingen (een persoon extra, periode wijzigen, ...) moeten schriftelijk (e-mail naar info@jongerentravel.be) aangevraagd worden. Je ontvangt van ons een bevestiging indien de wijziging mogelijk is.

Je mag een annulatie telefonisch melden, maar bij een annulatie moet je ons ook altijd schriftelijk op de hoogte brengen. Bij een annulatie zonder verzekering volstaat het om een e-mail te sturen. Bij een annulatie met verzekering, is je annulatie pas officieel als je ons een aangetekend schrijven stuurt.

  • Kies je bestemming en/of thema aan de hand van de reiszoeker. 
  • Klik op de foto van het kamp/het hotel van jouw keuze in het midden van je scherm. 
  • Kies in het menu voor het tabblad 'PRIJZEN'. 
  • Selecteer in de prijzentabel de prijs die overeenkomt met de periode en het kamertype dat je wenst te boeken. 
  • Nu krijg je rechts van prijzentabel een overzicht van jouw selectie en de prijs.  

Wanneer je een kamp boekt, krijg je, voor het definitief doorsturen van je boeking, ook de totaalprijs van de boeking te zien. Hier komen geen extra kosten meer bij.

Kortingen zijn enkel van toepassing wanneer je ze tesamen met je boeking aanvraagt. Voor kortingen met een code is er een veld voorzien in de online boekingsmodule. Voor kortingen zonder code (MAKS leerlingenkaart, lerarenkaart, ...) moet je ons binnen de 24u na je boeking ook het bewijs voor je korting bezorgen (dus een kopie van je MAKS leerlingenkaart, van de lerarenkaart van één van je ouders, ...).

Heb je een reischeque, dan vermeld je het nummer van de reischeque in het juiste veld van de online boekingsmodule of je bezorgt ons je originele cheque binnen de 24u na je boeking!

Kortingen, voordelen, promoties, ... zijn nooit cumuleerbaar, tenzij anders vermeld.

De hoofdboeker is in de eerste plaats de persoon die alle gegevens van de medereizigers verzamelt en de volledige boeking aan ons bezorgt. Uiteraard doet de hoofdboeker dit pas wanneer hij/zij 100% zeker is dat alle medereizigers ook effectief aan de reis zullen deelnemen.

De hoofdboeker is ook de persoon die door ons gecontacteerd wordt voor algemene vragen i.v.m. de boeking, of wanneer gegevens van een medereiziger niet blijken te kloppen.

Wanneer je met de groep kiest voor gemeenschappelijke facturatie (zie ook verder in de FAQ) is de hoofdboeker ook de enige persoon die aan ons betalingen mag doen. Hij/zij zorgt dat de medereizigers hun deel correct aan hem/haar betalen.

De hoofdboeker is altijd een van de medereizigers en kan geen ouder of derde zijn.

Verzekeringen

De reisbijstandsverzekering omvat volgende risicodekking: ongevallen, repatriëring, onderbreking, schade, diefstal, ...  Bij aanvraag van een verzekering dienen de polisvoorwaarden vooraf te worden nagelezen ter goedkeuring. Elke boeker beschikt over vrije keuze van verzekeringsmaatschappij.

Indien je een reisbijstandsverzekering boekt via Jongerentravel ben je verzekerd bij Protection Travel Insurance. Klik hier om de voorwaarden te raadplegen.

Jongerentravel werkt samen met Protections Travel Insurance. De contactgegevens en wat er juist wordt gedekt door de verschillende verzekeringen die Protections Travel Insurance aanbiedt kan je hier terugvinden.

Je bent niet verplicht om een verzekering te nemen, maar wij raden dit wel steeds aan (zeker wanneer je met het vliegtuig reist, want vliegtuigtickets zijn altijd no-refund en worden dus nooit terugbetaald!). Indien je de reis moet annuleren (omwille van vb. ziekte), kunnen de annulatiekosten zeker kort voor vertrek, hoog oplopen. Indien je een annulatieverzekering hebt geboekt en de reden van annulatie valt onder de voorwaarden van de verzekering, dan komt de verzekeringsmaatschappij tussen in de kosten. Zonder verzekering zijn de annulatiekosten volledig voor jouw rekening.

Hetzelfde geldt voor de reisbijstandsverzekering. Met verzekering kan de verzekeringsmaatschappij tussenkomen in de kosten, zonder verzekering niet.

Het is uiteraard steeds mogelijk dat je al verzekerd bent (een heleboel gezinnen hebben thuis vb. een jaarpolis). Dan hoef je niet nog eens een verzekering via Jongerentravel te boeken.

Men denkt vaak dat na het afsluiten van een annulatieverzekering, een reis kosteloos geannuleerd kan worden. Dit is niet het geval! De dekking van een annuleringsverzekering gaat in zodra deze besteld is. Je kan echter alleen aanspraak maken op deze verzekering indien de volledige reissom voldaan is. Een annulatieverzekering dekt ook niet elke annulatiereden. Om te weten wanneer een annulatieverzekering van toepassing is verwijzen wij naar de voorwaarden van onze verzekeraar .

Om in detail te weten wat onze reisbijstand- en/of annulatieverzekering dekt, verwijzen wij naar de voorwaarden van onze verzekeraar die je hier kan raadplegen.